?

Log in

No account? Create an account
 
 
13 November 2008 @ 03:56 pm
Kterak nepodlehnout reklamě  
aneb další sebrání iluzí. :)

Zjištuji, že předmět jménem "mediální výchova" je jedna z nejlepších věcí, která mě mohla potkat. Škoda, že jsem ho neměla už loni, bývala bych z něj ráda psala diplomovou práci (a měla zkurveně míň problémů, lalala). Zjistila jsem, že jsem, ačkoliv mě bombarduje cca 5000 reklam denně, docela imunní a krom pár sloganů, jako "Když ji miluješ, není co řešit" mě nechávají komerční otčenáše ledově chladnou.
Rozebírání reklamních triků a jiných obezličkek otevře oči i těm největším žroutům teleshopingů.
To, že teleshoping je naprostá hloupost, požná asi velká většina z nás. Ale co ty ostatní krásně barevné spoty, které nabízejí věci zdraví prospěšné, úžasné, věci bez kterých se neobejdete? Víte vůbec, jakým hloupostem jsou lidé ochotní uvěřit? Možná tohle všechno budete znát, takže mi prosím nepište, že jsem objevila Ameriku. V opačném případě budu mít radost. :)
Nemím, kde přesně začít, takže náhodně píchnu do papíru.


1) Jakýkoliv člen lékařské komory NESMÍ vystupovat v reklamě. Dokonce ani v těch, které jsou určeny speciálně pro lékařské časopisy. Trest za porušení je nekompromisní - vyloučení z komory a zákaz vykonávání praxe.Takže až vám zase nějaký zubař bude doporučovat zubní pastu, tak věřte, že k vám v bílém plášti mluví jen další herec.
Totéž platí pro právníky a jiná takto vážená povolání.

2) Katjes jsou bonbony absolutně bez tuku. A věděli jste, že žádné bonbóny neobsahují tuk? Jedině ty, ve kterých je čokoláda...

3) Stolní olej bez cholesterolu. Hm, jenomže v oleji není cholesterol...

4) Majonéza z absolutně čerstvých vajec. Ehm, to bych chtěla vidět, jak tam dávají ta tepelně neopracovaná a nebezpečná vejce. A přesto se lidi nechávají zlákat při pohledu na ta krásná, žluťoučká a lesklá vajíčka. Svým způsobem je to vlastně klamavá reklama.

5)V jogobele ovoce čerstvé, jako právě utržené a když si ho dáte, splníte doporučenou denní dávku ovoce. Ráda bych viděla, jak se do 250ml vleze 4kg ovoce.

6) Stejný příklad, ale s vlákninou. Nevím jaké nápoje slibují, že carnitin (btw, co to vlastně je?!) a vláknina je dobrá pro vaše zdraví, protože obsahují doporučenou denní dávku. No, nápoje byste museli vypít tak asi 15litrů.

7) Jedna z vůbec největších hloupostí je Actimel. Elcasei imunitas (bo jak se ta blbost píše) nemá vůbec nic společného s vašim imunitním systémem. Elcasei imunitas je obecný název pro všechny bakterie, které bydlí ve vašem těle. A navíc je tohle sousloví italsky. Takže nepijte actimel a dejte si denně jablko. Vyjde to levnějc. :D

8) Tvrdá voda je pouze na několika málo místech naší republiky. Je to čistě lokální záležitost. Takže než si koupíte Calgon, abyste ošetřili vaši pračku před usazováním vodního kamene, spočítejte si, jestli se vám nevyplatí koupit si novou pračku, až se ta stará rozbije.

9) Značka BIO je jen další z laciných triků. Ano, výrobky jsou možná z opravdu čistých přírodních látek a zpracovávány tradičně, ale to nic nevypovídá o tom, jestli jsou nebo nejsou zdravé. Většina lidí si kupuje bio produkty v domnění, že prospívají jejich tělu. Ale ne všechny bio potraviny jsou zdravé, dost často je tomu i naopak, protože obsahují více látek, na které jsou lidé alergiční. Tím nechci tvrdit, že všechny biovýrobky jsou takové, opravdu jsou na trhu i ty, které jsou zdravé, šetrné k přírodě, chutné a tělu prospěšné, jenomže ty reklamu nepotřebují, prodávají se samy. Prosím všímejte si, že značka bio se teď může nalepit úplně na všechno. Tak, kdo z vás má doma biošampón? :))

10)"Co má ona, co já ne? No přece novou Schaumu..." Výzkumy prokázaly, že je úplně jedno, jakým šampónem si myjete hlavu. Záleží jen na tom, jak často a jakým způsobem si ji myjete, ideální je samozřejmě jemná masáž pokožky a opatrné usušení v ručníku (proboha, jenom si úplně mokré vlasy nečesejte!). Ať si na hlavu plácnete jakoukoliv bylinku, na kvalitu či růst vlasů to nemá absolutně vliv. Výjimky platí u lidí s citlivou pokožkou, kteří skutečně musejí mít speciální přípravky. Jinak je úplně fuk, jestli máte šampón za 15 korun ze stánku a nebo špičkový z Paříže. Akorát ten pařížský asi bude lépe vonět. :D Já osobně si myslím, že hodně podobné to bude i s kosmetikou, samozřejmě tam už jsou asi větší rozdíly, pokud se to týká kožním lékařem doporučené kosmetiky, ale jinak pochybuju o tom, že bude nějaký výrazný rozdíl mezi Niveou a L´Orealem. Čistě subjektivní názor...

A tak bych mohla pokračovat až do zblbnutí, ale nechci vás ani unudit, ani odradit.
Případným rejpálkům připomínám, že prodávám, jak jsem koupila, nemám patent ani na rozum, ani na výrobu. Jen jsem i vám chtěla dopřát prozření, které se dostavilo u mne.
Takže nezapomeňte, že "reklama vás nutí kupovat věci, které nepotřebujete, za peníze, které nemáte, abyste imponovali lidem, které nesnášíte." :)

Edit: Fííí! 62 komentářů? To jsem ještě nikdy neviděla. Teda ne u sebe. Konečně vidím, jak se ty mršky zkracují. *_*

Edit 2: Fíííí! Tak už víc než osmdesát. OMG, to bude tou neviditelnou rukou trhu a kouzlem reklamy. :D
 
 
Nálada: calmcalm
Poslouchám: Medůza
 
 
 
Lithinlithin on November 13th, 2008 03:38 pm (UTC)
Vůbec jsi neunudila, naopak! :) Na takový předmět bych s chutí chodila taky.
Jen bych měla malou připomínku k těm bio výrobkům - skutečně bio výrobky mají tu ochrannou známku, kterou firma dostane na ten který výrobek po důkladné inspekci. Takže pokud si člověk dává pozor, jaké bio kupuje, je to oukej :)
Alice Strongholdspiritofdream on November 13th, 2008 03:41 pm (UTC)
Jojo, samozřejmě, ty pravé BIO výrobky jsou opravdu bio. Jenomže když se dobře podíváš, tak bio je skoro na všem, i na tom, co viděla přírodu tak ze stíhačky, a je to prostě jen reklamní trik. Není bio jako BIO. :)))
A hurááá, nenudím! XD
e_danae: Sandman by ewokesee_danae on November 13th, 2008 04:32 pm (UTC)
Taky díky za osvětu ;)
K bio: na potravinách prodávaných v Čechách smí být užito označení BIO skutečně jen na těch certifikovaných, a to nejen jako ochranná známka, ale také jako součást názvu výrobku. Zneužití je ošetřeno zákonem a sankcionováno.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Bioprodukt#Ozna.C4.8Den.C3.AD

Něco jiného je to ovšem u kosmetiky atd., kde se to šolíchá všelijak.
A samozřejmě také existují "podobné značky", které se tváří děsně přírodně, jako je natur nebo přírodní nebo bůhvíco, které ovšem žádnou certifikaci nevyžadují.

Alice Stronghold: Tea is love!spiritofdream on November 13th, 2008 04:37 pm (UTC)
Ano, ano, tohle se netýkalo potravin, ale těch ostatních věcí. :) Bylo to hlavně o reklamě, ne o výrobcích samotných.
(Ale já se jednou naučím mluvit tak, aby mi lidi rozuměli. A jo a jo! XD)
A upřímně, kdys viděla v televizi reklamu na třeba... biosušenky? Myslím, že ty pravé biověci se prostě prodávají samy.
Stejně jako třeba Klasa, i když ty spoty, které teď mají, jsou neskutečně půvabné. :)
- e_danae on November 13th, 2008 04:47 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 04:48 pm (UTC) (Expand)
Matyldamy_matylda on November 13th, 2008 04:48 pm (UTC)
A proč je to tak s tím šamponem? Já nevím, vlasy si myju pořád stejně často a pořád stejným způsobem, ale jelikož bydlím vlastně na dvou místech, tak pokaždé jiným šamponem a rozdíl v tom vidím. Ledaže by to bylo vodou.
Alice Strongholdspiritofdream on November 13th, 2008 04:50 pm (UTC)
Na vodě záleží víc než na šampónu. A taky na tom, pokud je jedno místo ve městě a jedno třeba na venkově, tak tam je třeba čistší vzduch a vlasy se méně mastí. Jinak na šampónu prý opravdu záleží jen minimálně. Vliv má maximálně na pokožku, ale na vlasy ani omylem. :)
- my_matylda on November 13th, 2008 05:04 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:07 pm (UTC) (Expand)
- my_matylda on November 13th, 2008 05:19 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:21 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 05:17 pm (UTC) (Expand)
Lucie ~ Dangerousdangerouss on November 13th, 2008 05:16 pm (UTC)
Ale na šampónech vážně záleží: proč by sis jinak kupovala pro objem a já na to, aby se mi vlasy zjemnily a netřepily? Když si je taky umeju, cítím rozdíl v tom, že jsou hebčí. Takže s těmi šampóny nesouhlasím. :)
Alice Strongholdspiritofdream on November 13th, 2008 05:17 pm (UTC)
To se ti jen průmysl snaží namluvit. Věř tomu. ;)
I když, no ty a víra, já vím... :p :D *pošťuchuje*
- dangerouss on November 13th, 2008 05:19 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:19 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 05:20 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:23 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 05:24 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:25 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 05:27 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:29 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 05:30 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 05:31 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 05:19 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 06:00 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 06:26 pm (UTC) (Expand)
- liszkalupeni on November 16th, 2008 04:24 pm (UTC) (Expand)
branwen: cheshire catbranworld on November 13th, 2008 05:39 pm (UTC)
s těmi šampony s tebou naprosto souhlasím :)) já na svoje roští žádnej spešl nemám (i když se mi jednou maminka pokusila koupit cosi na... hm... namáhané vlasy? tak nějak) a umývám si je na střídačku šamponem pro větší objem (mamčin), pro lesk (ségřin), proti lupům (to už fakt nevím, čí by mohl bejt... asi můj...) a rozdíl nevidím žádný - vlasy vypadají pořád stejně :)) akorát se mi jednou stalo, že mi jeden šampon fakt nesedl... tak by mě zajímalo, čím to vlastně bylo, protože po tomhle jsem měla vlasy takový mastný, zatímco po všech ostatních normálně moje... možná dávaj do některých šamponů vosk nebo podobný svinstvo, aby vypadaly, že nejsou roztřepený...
a ad 7 - to je něco podobnýho, jako Bifidus esensis u Activie x)
někdy se směju nad tím, co všechno se v reklamách dozvím a čemu lidi věří
Alice Strongholdspiritofdream on November 13th, 2008 05:40 pm (UTC)
Bifidus esensis! Já věděla, že to někde bylo. :)
Není to náhodou taky s vlákninou?
- branworld on November 13th, 2008 05:42 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 06:00 pm (UTC) (Expand)
- branworld on November 13th, 2008 06:42 pm (UTC) (Expand)
branwen: prorokbranworld on November 13th, 2008 05:50 pm (UTC)
jo, teď mě napadlo... o řasenkách něco nevíš? ^_^ mě by jenom zajímalo, jak je to s tím prodlužovacím a zhušťovacím (a samozřejmě zároveň neslepovacím) a jánevímjakýmdalším efektem, protože mně osobně to přijde dost na hlavu, představa že by mi řasenka na konce řas nalepila další kus... *povídavá*
Alice Strongholdspiritofdream on November 13th, 2008 05:51 pm (UTC)
Neznám. Nepoužívám, nezajímám se. Ale osobně mi to taky přijde jako totální nesmysl. :D
Navíc, jako by jenom půlmetrový děsivě hustý řasy byly pěkný.
- branworld on November 13th, 2008 06:45 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 06:48 pm (UTC) (Expand)
- ideasofsaphira on November 13th, 2008 10:23 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 14th, 2008 12:36 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 06:36 pm (UTC) (Expand)
- branworld on November 13th, 2008 06:49 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 06:56 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 06:58 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:00 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:02 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:04 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:04 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:06 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:07 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:09 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:10 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:12 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:13 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:14 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 06:57 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 06:59 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:00 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:01 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:03 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:05 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:07 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:10 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:11 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 07:14 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 07:15 pm (UTC) (Expand)
- estriel on November 13th, 2008 09:02 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 09:05 pm (UTC) (Expand)
- estriel on November 13th, 2008 09:49 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 14th, 2008 01:01 pm (UTC) (Expand)
My D is Not Silent.estriel on November 13th, 2008 08:37 pm (UTC)
1) To je ale dlouho znama vec, ne? ;) Je ale fakt, ze spousta lidi tomu jeste veri, ze to jsou skutecni doktori.

4) Tim sluvkem "cerstve" se u vejce mozna mysli spis to, ze ta vejce jdou primo od slepice do tovarny na majonezu, ne? Jako ze tam neni dlouha prodleva.

5) 4kg ovoce je doporucena denni davka? To jsem netusila. Tady ve Francii zase vsude propagujou, ze bys denne mela snist aspon 5 porci ovoce/zeleniny. Jak velke porce to jsou, to netusim...

9) V Cechach neexistuje zadny zakon tykajici se toho, na co se muze placnout nalepka Bio? Ja vim, ze v Nemecku napriklad maji docela prisna pravidla (tykajici se pestovani, vyroby, ingredienci atp.), ktera musi kazdy bio vyrobek splnovat. Existuji vylozene treba bio farmy, ktere nekolikrat rocne kontroluji, a ty potom maji narok tvrdit o svych vypestcich, ze jsou bio.

10) No, ja si vlasy meju samponem pro deti a mam je pekne. Taky si je za mokra cesu a nekdy chodim s vlhkyma i spat.
Co se kosmetiky tyce... rozdil je v tom, kolik je v tom chemikalii. Mezi L'Orealem a Niveou asi rozdil moc nebude. Mezi Lush (ciste prirodni, vegetarianske/veganske prisady, cerstve rucne vyrabena kosmetika) a L'Orealem uz ale jo - docela mam i dojem, ze Lush fakt funguje a treba zplepsuje plet.

Bylo to zajimave poctenicko. :) A to vam jeste ani nepovedeli o tech marketingovych tricich, ktere se netykaji primo produktu a jejich vlastnosti, ale ktere smeruji spis na psychiku a smysleni neboheho zakaznika. (Aneb o vecech, kteryma ja se zabyvam nekolik hodin tydne a z kterych hodlam udelat sve povolani.)

Dneska treba kamaradka mela prezentaci o "product sabotage" - to jsou nejruznejsi triky zacilene na to, jak zakaznika zmast a primet ke koupi drazsiho vyrobku... Pocinaje krasnym balenim i kdyz obsah je stejny az po specialni nabidky/vyprodeje (kdy cena v podstate zustane stejna). A to je jen kapka v mori technik a vymyslu, kterymi se reklama a marketing snazi donutit lidi, aby si kupovali to, co nepotrebuji. A i kdyz si mozna myslis, ze jsi imunni... to je jen ta vedoma cast, ktera je imunni. O tech podvedomich manipulacich clovek vetsinou ani nevi a vubec si je neuvedomuje. :)
Alice Strongholdspiritofdream on November 13th, 2008 08:45 pm (UTC)
1) No, je jich docela dost. :)
2) Jenomže čerstvá vejce od slepic nesmí vůbec přijít do styku s potravinářsvím. Musejí se tepelně upravovat. O to jde. :)
5) Jo, 4kg, teď někde jsem to četla v učebnici biologie.:D
9) Ano, zákon je, to jo. Týká se potravin s velkým nápisem BIO, které skutečně procházejí důkladnou a neustálou kontrolou. Ale jinak se označení bio může nalepit snad úplně na všechno, co se tváří jako zdravé. Třeba na prací prášek a tak.
10) Za vlhka je česání ok, ale za mokra se lámou. ^^

Jo, ty nám zmiňovali taky, ona je paní dr. docela profík. :)
Samozřejmě, že nejsem imunní zcela. Jak říkám, denně mě bombarduje 5000 reklam. A pravda je, že pěkný balení hodně funguje. Já ráda. Když jsem byla mladá (a blbá), vybírala jsem kupříkladu víno jen podle pěkný flašky. :D A vím, jak fungují barvy, rozložení, obrázky... atd.
A víš, že já na slevy a výprodejový akce vůbec nefunguju? Buďto něco chci, tak si to koupím, a když to nechci, tak je mi fuk, že to stojí "polovinu" původní ceny. :)
- estriel on November 13th, 2008 08:51 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 13th, 2008 08:54 pm (UTC) (Expand)
- estriel on November 13th, 2008 08:58 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 14th, 2008 12:31 pm (UTC) (Expand)
- dangerouss on November 13th, 2008 09:08 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 14th, 2008 01:02 pm (UTC) (Expand)
Žbrbláčektenisak on November 13th, 2008 09:14 pm (UTC)
Super článek, gratuluji a děkuji. A k bodu 7. Není náhodou jedno jablko dražší, než actimel,
Alice Strongholdspiritofdream on November 14th, 2008 01:03 pm (UTC)
Tak když balení šesti actimelů stojí 45 korun a celá rodina by ho měla pít dvakrát denně, tak si myslím, že kilo jablek za 15 korun se fakt vyplatí. :)
Saphira: Book and coffeeideasofsaphira on November 13th, 2008 10:17 pm (UTC)
K té jedničce...nevím, jak to bylo zařízené, ale moje zubařka skutečně v reklamě byla...a ačkoli k ní nechodím až příliš často a na televizi až tak moc nekoukám, poznám ji :)
Jinak mi to přišlo poučné, jsem ráda, že jsi nás trochu osvětila :) Třeba to s těmi bonbony Katjes mi přišlo opravdu vtipné, jak se lidé dají vodit za nos :D
e_danae: Sandman by ewokesee_danae on November 14th, 2008 10:45 am (UTC)
Ono je to zřejmě trošku jinak. Lékař nesmí vystupovat v reklamě na lék, to je přímo ošetřeno v základních regulacích reklamy léčivých prostředků Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Ovšem netýká se to předmětů, které léčivy nejsou - potravinových doplňků, potravin, past, kartáčků atd. Tam neexistuje žádné zákonné omezení a například stanovy České lékařské komory pouze lékaři zakazují "přímou nebo nepřímou propagaci jeho osoby či praxe...cílenou na rozšíření klientely". Proto jsme také svého času mohli vidět přímo šéfa České stomatologické komory, co doporučoval nějaký kartáček či pastu či kýho čerta.
- spiritofdream on November 14th, 2008 12:36 pm (UTC) (Expand)
- e_danae on November 14th, 2008 01:17 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 14th, 2008 01:22 pm (UTC) (Expand)
- ideasofsaphira on November 14th, 2008 12:36 pm (UTC) (Expand)
- e_danae on November 14th, 2008 01:19 pm (UTC) (Expand)
- spiritofdream on November 14th, 2008 12:33 pm (UTC) (Expand)
arengil: rubrika: Osobníarengil on November 17th, 2008 11:47 am (UTC)
Zajímavé.
Je tedy fakt, že co se vlasů týče, šampony jsou jeden jako druhý - i když na výjimečně špatné už jsem taky narazila. V podstatě jediné, co na moje vlasy pozitivně zapůsobilo, byl olejový zábal a sliz z rozvařených lněných semínek. :)